برنامه غذایی لاغری - رژِیم غذایی

طبیعتا زمانی که به دنبال یک برنامه غذایی لاغری مناسب باشیم تغییرات بسیاری را در برنامه تغذیه و ورزش خود می کنیم که اغلب، از مصرف غذاهای بی ارزش پرهیز می کنیم ویا میان وعده نمی خوریم و ساعات زیادی را در باشگاه با انجام حرکات ورزشی سپری کردیم. اما همچنان شاهد تغییر وزن چشمگیر و قابل محسوسی بر روی ترازو نیستیم… ما در این مطلب قصد داریم درباره باورهای اشتباهی حرف بزنیم که در مسیرتان برای رسیدن به وزن طبیعی قرار گرفته و با آن ها رو به رو می شوید

برنامه غذایی لاغری ،وعده های غذایی را حذف نکنید

اغلب بر این باورند که با جا انداختن یک وعده غذایی و یا نخوردن میان وعده از نهار تا شام کار مثبت و مفیدی برای کاهش وزن خود انجام داده اند اما  اینکه گرسنگیرا تحمل می کنید که بیش تر گرسنه تان شود یقینا سبب کاهش وزن شما نمی شود…! زیرا هنگامی که ضعف کردید دو چیز مهم را در نظر بگیرید، اول اینکه همه چیز بسیار دلپذیر و خوشمزه به نظر می رسد. ثانیا برای اینکه احساس رضایتمدی داشته باشید و قانع شوید به مقدار غذای بیشتری احتیاج پیدا خواهید کرد. بنابراین بیشتر از قبل غذا مصرق می کنید و حتی ممکن است که انتخاب های غذایی سالمی نیز نداشته باشید.

صرف یک میان وعده غذایی مناسب در بین وعده های اصلی به شما کمک می کند تا از چنین حالتی اجتناب کنید. چون قند خونتان به حد متعادل رسیده و موجب می گردد تا سوخت و ساز بدنتان قوی تر شود. اگر بناست که برای مدت زمان زیادی در خارج از خانه سیر کنید، حتما با خود یک میان وعده مناسب ببرید. میان وعده ها می بایست در حدود ۲۰۰ کالری یا کمتر باشند و متشکل از ترکیبات فیبر، چربی های سالم و پروتئین ه باشند. از آجیل ها، دانه ها و میوه های خشک، یک عدد سیب و یک قاشق کره بادام زمینی و … می توان به عنوان میان وعده های غذایی مناسب نام برد.

برنامه غذایی لاغری ،از مصرف گلوتن چشم پوشی نکنید

حذف گلوتن تاثیری بر روند لاغری شما نخاوهد داشت مگر اینکه به بیماری سلیاک مبتلا و یا تحمل گلوتن برایتان مشکل ساز شده و از آن رنج می برید. لازم به ذکر است که تمامی برنامه های غذایی مشتمل بر حذف گلوتن منجر به کاهش وزن شما می شوند اما علتش این است که در اصل کیک، نان و بیسکوییت از برنامه غذایی لاغری شما حذف می شود . در این صورت از همیشه کمتر کالری دریافت خواهید کرد. بااین تفاصیل به این نتیجه می رسیم که کاهش وزن هیچ ارتباطی با گلوتن ندارد بلکه از میزان کالری دریافتی شما کاسته شده است. حذف بی دلیل و یک باره یک گروه غذایی سبب کمبود مواد مغذی و دیگر مشکلات برای سلامتی فرد خواهد شد. بنابراین اگر قصد کم کردن وزن خود و یا گرفتن رژیم غذایی لاغری را دارید، بهتر است به جای حذف گروه های غذایی بر روی مقدار وعده های غذایی مصرفی خود متمرکز شوید.

گلوتن

در مصرف غذاهای سالم زیاده روی نکنید

سالم بودن یک غذا از هر لحاظ صرفا بدین معنی نیست که در خوردن آن افراط و یا زیاده روی کنید. حتی اگر به طور مداوم از غذاهای سالمی همانند آجیل ها، روغن زیتون، شکلات تلخ و … استفاده می کنید، حتی اگر هدفتان کاهش وزن است باز هم می بایست در میزان مصرف خود دقت کنید. به عنوان مثال با اینکه مصرف روغن زیتون بسیار مفید است لذا استفاده بیش از حد آن سبب افزایش کالری و در نهایت وزن تان می گردد.

از مصرف کربوهیدرات چشم پوشی نکنید

حذف کامل کربوهیدرات ها از برنامه غذایی لاغری شاید در ابتدا سبب کاهش وزن شما شود اما در اصل پایدار نخواهد بود. حذف کربوهیدرات ها درست نیست و در مدت زمان بسیار کمی شاهد خستگی های مضمن، سستی، بد خلقی و حساس شدن خواهید شد و بلافاصله پس از اینکه روند عادی مصرف غذای خود را ادامه می دهید مجدد به وزنتان افزوده خواهد شد.به جای اینکه کربوهیدرات ها را به طور کامل ز برامه غذایی خود حذف کنید، از انواع درست و صحیح آن استفاده کنید. این موارد صحیح شامل کربوهیدرات های تصفیه نشده و کامل می شود. از جمله می توان نان سبوس دار، برنج قهوه ای و پاستا سبوس دارکه دارای مقدار بسیاری فیبر، ویتامین و مواد معدنی دیگر هستد نام برد.

کربوهیدرات

ازچربی ها به طورکامل چشم پوشی نکنید

بدن هموراه برای سوخت وساز به مقدار معینی از چربی مناسب و سالم نیاز دارد. مقداری ازین چربی های سالم که در آجیل ها، دانه ها، کره بادام زمینی و روغن زیتون وجود دارد را می توانید در برنامه غذایی لاغری خود به کار ببرید. این نوع چربی ها از مزایای بسیار زیادی برای سلامت بدن برخوردار هستند که سبب می شوند تا غذاها،  سیر کننده شوند. از مزایای دیگر این چربی ها می توان به کاهش خطر بیماری های قلبی و جذب ویتامین ها و مواد معدنی در بدن نیز اشاره کرد. همواره این چربی ها را در اندازه های متعادل به صورت روزانه در برنامه غذایی لاغری و رژیم غذایی لاغری خود جای دهید تا احساس سیری و رضایتمندی کنید. با این عمل هم از وزنتان به مرور کاسته شده و هم وزن شما ثابت باقی می ماند

چربی ها

در کنار ورزش در خوردن زیاده روی نکنید

با اینکه ورزش برای سلامت بدن بسیار ضروری و مهم است اما نباید برای کاهش وزن، در کنار یک برنامه غذایی لاغری سالم قرار بگیرد. ورزش و برنامه غذایی سالم در اصل مکمل یکدیگر هستند. به خاطر داشته باشید که ورزش، اشتها را افزایش می دهد و می بایست پس از انجام هر ورزشی، سوخت رسانی درست و سالمی برای بدن خود داشته باشید. ورزش هایی مثل پیاده روی ، کوهنوردی و کمپینگ ، دوندگی ، شنا ، بدنسازی ، فوتبال ، والیبال و … اگر چه با مصرف زیاد انرژی همراه هستند اما به طور کلی ورزش باعث نمی شود به خود اجازه دهید هر آنچه دوست دارید بخورید بلکه ورزش با سوزاندن کالری به بخش اعظمی از تلاشتان برای کاهش وزن کمک می کند.

ورزش در برنامه غذایی رژیمی