رفع و درمان ریزش مو

یکی از مهم ترین نقاط بدن موهاست که اهمیت وجود آن پس از ریزش برای فرد دوچندان می شود. به همین دلیل اغلب افراد زمانی به فکر جلوگیری از ریزش موی خود می‌افتند که حجم زیادی از موی خود را از دست داده اند. به هر حال، اگر شرایط ریزش مو در مراحل اولیه آن باشد روش های درمان به سادگی و با هزینه نسبتا اندکی می توانند مشکل بیمار را حل کنند.

برای پیشگیری از ریزش موها مراقبت ها و راه های ساده ای نیز وجود دارند که تا حدود بسیار زیادی می توانند از ریزش مو جلوگیری کنند. که در ادامه مطلب به برخی از آن ها اشاره می کنیم.

درمان ریزش مو

علت ریزش مو

ریزش موی سر یکی دیگر از مشکلاتی ست که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. قاعدتا هر فردی به  دنبال راه حل و روش هایی برای درمان ریزش موی خود است. که البته ریزش روزانه مو در بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی ست و اما اگر تعداد تار مو بیش از این حد باشد، نشان دهنده این است که فرد دچار ریزش مو شدید شده است.

لازم به ذکر است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. مو نیز مانند هر قسمت دیگری از بدن نیاز به مواد غذایی کافی دارد تا بتواند به خوبی رشد کند. از طرف دیگر موها به سبب اینکه در معرض مجاورت هوا و آلودگی هستند در نتیجه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. بنابراین عوامل خارجی نقش بسیار زیادی در سست کردن و ضعیف کردن ریشه مو و در نهایت ریزش آن دارند.

ژنتیک و ریزش مو

حدود بیست در صد از آقایان در دهه سوم زندگی خود دچار ریزش مو می شوند که در این سن می توان گفت که یکی از مهم ترین عوامل ریزش مو ژنتیک است. ناگفته نماند که دلایل دیگری نیز می توان پیدا کرد و برای جلوگیری از ریزش آن ها را تحت کنترل درآورد. اما باید بدانید که چنانچه در سنین پایین دچار ریزش موی سر شدید، بمی بایست عامل اصلی ریزش مورا پیدا کنید! با این تفاصیل، دلایل ریزش مومتعدد است. به طور معمول با افزایش سن، ریزش مو در مردان و زنان افزایش پیدا می کند. گاهی اوقات به سبب کمبود عناصر یا اختلال در سلول‌های خونی ریزش مو تشدید می شود. به همین علت برای جلوگیری و پیش گیری از ریزش موو اطمینان از سلامت خود بهتر است در ابتدا یک چکاپ داشته باشید.

تاثیر استرس 

 در برخی نیز موارد هم استرس و فشارهای منفی در زندگی می تواند علت دیگری برای ریزش موها باشد. بنابراین برای جلوگیری از ریزش موها لازم است تا قبل از از هرکاری آرامش را به خود وزندگی‌ تان بازگردانید. گاهی هم تغییرات هورمونی در زنان مانند بارداری و یائسگی سبب ریزش شدید مو می شود که می بایست مراتب توسط پزشک بررسی شود.

برای جلوگیری از ریزش مو

استفاده از مواد شیمیایی را به حداقل برسانید

بسیاری از محصولات زیبایی و آرایشی که برای مو مورد استفاده قرار می گیرند به سبب داشتن مواد شیمیایی برای مو بسیار مضر هستند و در صورتی که بیش از حد مورد استفاده قرار گیرند، باعث خراب شدن، سست شدن ریشه مو و در نهایت ریزش آنها می‌شوند.بهتر است مدتی بعد از رنگ کردن های مداوم مو با رنگ های شیمیایی ، به تارهای موی خود استراحت بدهید و اجازه دهید رنگ طبیعی خود را نشان بدهند. از محصولات گیاهی تضمین شده ای برای این کار استفاده کنید. پس از استفاده مداوم از محصولات آرایشی، موهای خود را با انواع تقویت ‌کننده ‌ها تیمار کنید تا موجب ترمیم موهای شما شود.

موهای خود را روزانه شامپو نکنید

اگرچه استفاده از شامپو و مواد نرم کننده از جهاتی مانند بهداشت فردی مفید هستند اما اگر به مداوم و مکرر از مواد شیمیایی استفاده کنید تاثیرات منفی بر موها خواهند داشت و احتمال ریزش مو را بیش تر می کنند.

استفاده از مواد غذایی مناسب

به طور کلی فردی برای حفظ سلامتی بدن، روزانه به موا غذایی مقوی کافی نیاز دارد. خوراکی‌ها و مواد غذایی که حاوی ویتامین و مواد معدنی کافی باشند، برای جلوگیری از ریزش موها بسیار مفید هستند.

موهای خود را هر چند وقت یکبار اصلاح کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از موخوره، بریدن آن هاست. اغلب افرادی که از موهای پر پشت و خوبی بهره مند هستند معترفند که موهای خود را به صورت مرتب و هر چند وقت یک ‌بار اصلاح می‌کنند و به همین علت، مو سالم و بدون موخوره به نظر می‌رسد. برای اصلاح مو نیز می توانید از ماشین اصلاح مناسبی استفاده کنید.

صبر کنید تا موها به طور طبیعی خشک شوند

بهتر است بعد از دوش گرفتن و شستشوی موهای خود اجازه دهید تا موهای شما به صورت طبیعی خشک شوند تا تار های مو استحکام بیش تری داشته باشند. حرارت بالا باعث آسیب رسیدن به پروتئین مو ، خرد شدن و شکستن تار های مو می شود. اگر قصدا دارید به موهای خود حالت دهید از دستگاه های مطمئن برای این کار استفاده کنید.

 

از محصولات ضد ریزش مو استفاده کنید

از آنجا که یکی از دغدغه‌های کارخانه تولید محصولات آرایشی رفع ریزش موست، به سراغ محصولات مخصوصی مانند شامپوهای ضدریزش مو بروید که برای رفع ریزش موساخته اند. اینگونه محصولات مواد مورد نیاز و مواد غذایی مورد نیاز را به موهای شما می‌رسانند و سبب تقویت رشد موهای شما می شوند و جریان خون را به پوسته سر بیش تر می کند.

از روغن های طبیعی استفاده کنید

برخی از روغن‌های طبیعی گیاهی از زمان گذشته برای افزایش رشد مو و به عنوان یکی از روش های درمان ریزش مو در زنان و مردان مورد استفاده قرار می گرفتند. روغن بادام شیرین، روغن سیاه دانه، روغن نارگیل و … از جمله محصولات طبیعی برای درمان خانگی ریزش مو هستند که برای تقویت موی بسیار مفید هستند. لازم به ذکر است که خالص بودن و طبیعی بودن این روغن‌ها بسیار مهم است و در صورتی که ناخالص باشند یا اگر موادی غیر از آنچه باید در تهیه آن ها استفاده شده باشد، نتیجه ‌ای که مورد انتظار است، حاصل نخواهد شد.