راهنمای خرید راکت بدمینتون

بدمینتون یکی از ورزش های راکتی محسوب می شود و مهم ترین وسیله برای انجام ورزش بدمینتون ، راکت بدمینتون است  و لذا خرید آن مستلزم دانستن برخی از نکات مهمی ست که قصد داریم در این مقاله به بیان آن ها بپردازیم.

به طور کلی راکت های بدمینتون بر سه نوع هستند و اما تنها وجهی که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند،  کیفیت ، جنس و  مواد به کار رفته در آن ها ست.

راکت بدمینتون حرفه ای

راکت های بدمینتون حرفه ای ساخته شده از کربن گرافیت هستند که به سب اینکه راندمان بسیار بالایی در کیفیت بازی ورزشکاران دارند مورد استقبال ورزشکاران حرفه ای این ورزش قرار می گیرد. این نوع از راکت ها وزن بسیار سبکی دارند و در نتیجه بازدهی بسیار از لحاظ دقت و کنترل و سرعت در زدن ضربه به توپ خواهند داشت. اما تنها ضعف این راکت ها در شکننده بودن آنها در هنگام برخورد با اجسام سخت است.

راکت بدمینتون معمولی

راکت های بدمینتون معمولی یا راکت های پایه از جنس آلومینیوم ساخته می شوند که برای افراد تازه کار و آماتور کاملا مناسب است و به دلیل اینکه مقاومت بالایی  در برابر ضربات حاصل از اشتباهات ورزشکاران در اثر برخورد با زمین و یا تقابل راکت های بازیکنان با یکدیگر دارند گزینه بسیار مناسبی برای افراد آماتور و تازه کار می باشد. وعلاوه بر این به دلیل مقاومت بالای این راکت بیشتر برای انجام تمرینات و آموزش مورد استفاده قرار می گیرند.

راکت بدمینتون متوسط یا نیمه حرفه ای

راکت های بدمینتون متوسط ترکیبی از دو راکت حرفه ای و مبتدی ست که به طور معمول جنس دسته آنها (شفت) به سبب داشتن انعطاف از کربن و قسمت فریم آنها به دلیل مقاومبودن از آلومینیوم ساخته می شود. لازم به ذکر است که به سبب تکنولوژی های جدیدی که در شکل و فرم این قبیل راکت ها در راستای افزایش کیفیت آن ها به کار برده شده است، نسبت به راکت های مبتدی گران تر هستند.

اما با این اوصاف همواره به ورزشکاران مبتدی پیشنهاد می شود که برای شروع از راکت های مبتدی استفاده کنند تا به سطح کیفی یک بازیکن متوسط و یا حرفه ای برسند. چرا که اشتباه در انتخاب راکت می تواند باعث مصدومیت در مچ ها و عضلات کوچک شانه  و در نهایت کیفیت پایین در عملکرد بازیکن شود.

راکت های سرعتی

راکت های سرعتی به دلیل بهره گیری از تکنولوژی به کار رفته در فریم و شفت آن ها باعث سبک شدن وزن این قبیل راکت ها شده و این امکان را به ورزشکار می دهد تا ضربات خود را با سرعت و دقت بیشتری وارد نماید که عموما تمام این خاصیت ها را می توان در راکت های حرفه ای بدمینتون مشاهده کرد.

راکت های قدرتی

این راکت ها از وزن بیشتری نسبت به دیگر راکت ها در قسمت سر راکت (هد) برخوردار هستند و علاوه بر این  قابلیت انعطاف پذیری در شفت راکت های قدرتی سبب افزایش قدرت ضربه می شود.

راکت های کنترلی

راکت های کنترلی از فریم و هد سبک تری نسبت به سایر راکت ها برخوردار هستند و به همین سبب ورزشکار از قدرت بیشتری در کنترل ضربات وارد به توپ برخوردار خواهد بود ، زیرا با سبک شدن فریم ورزشکار با دقت و تمرکز بیشتری می تواند به توپ بدمینتون ضربه وارد کند.

مارک ها و برند های معتبری که در زمینه تولید و ساخت راکت های مخصوص بدمینتون فعالیت دارند و از کیفیت قابل توجهی نیز برخوردار هستند می توان به یونکس  yonex، ویکتور  victor و مکس پاور maxpower اشاره کرد و به جرات می توان گفت که این سه برند معروف، تولید کننده بهترین و با کیفیت ترین راکت های بدمینتون در جهان هستند.

توپ مخصوص بدمینتون

توپ های بدمینتون در دوسته توپ های پلاستیکی و توپ های پری قرار می گیرند که هر یک موارد استفاده متفاوتی دارند.

 

توپ پری بدمینتون

توپ های پری از جمله توپ های یونکس در مسابقات حرفه ای بدمینتون مود استفاده قرار می گیرد که  عموما از ۱۶ الی ۱۴ پرک از پر غاز و یا اردک تشکیل شده اند و وزن استاندارد آن ها بین ۵/۵ الی ۴/۷۲ گرم و طول این پرها بین ۶۰ تا ۷۰ سانتی متر می باشد. نحوه نصب پرها به شکلی است که خاصیت ایرودینامیک ایجاد می کند. در قسمت سر یا ابتدای توپ از چوب پنبه ای به قطر ۵ الی ۷ سانتی متر استفاده شده که معمولا با لایه ای از چرم پوشانده می شود اما از نظر سرعت، توپ های پلاستیکی سرعت بیش تری در هنگام پرتاب نسبت به توپ های پری دارند.

توپ پلاستیکی

توپ پلاستیکی به علت کاربری بودن، بیشتر برای تمرینات و بازی های عادی مورد استفاده قرار می گیرد و از دوام و مقاومت بیشتری نسبت به توپ های پری برخوردار هستند .لازم به ذکر است که جنس بدنه این نوع توپ ها از پلاستیک بوده و دارای مشبک های ریز هستند و وزن استاندارد آن ها بین ۵ الی ۷ گرم است.

لوازم ورزشی منتخبی خود را از فروشگاه های معتبری که کیفیت کالا را تضمین می کنند تهیه و خرید کنید و در انتخاب خود دقت نمایید