راهنمای خرید راکت تنیس

تنیس یکی از ورزش های پر طرفداری ست که در دسته ورزش های راکتی قرار می گیرد. شور و هیجان این ورزش در حدی ست که هر فردی که برای اولین بار با راکت تنیس به توپ تنیس ضربه می زند دست از این ورزش پر هیجان نمی کشد. اگر شما فرد مبتدی هستین و تمایل دارین این ورزش را شروع کنید و یا شروع کرده اید ، توصیه ما به شما این است که از راکت های قدرتی استفاده کنید که قدرت لازم را به توپ  وارد کند چرا که شما  تجربه لازمه را برای زدن ضربه مناسب و ایجاد قدرت مناسب ندارید

رابطه مهارت در انتخاب راکت تنیس

راکت تنیس متشکا از قسمت های مختلفی ست. دانستن ویژگی‌های هر قسمت از آن این امکان را به شما می دهد تا راکتی مناسب را انتخاب کنید. بسته به توانایی شما در ورزش تنیس، راکت‌های مختلفی طراحی و ساخته شده اند.

شاید تا به حال توجه کرده باشید که روی بدنه راکت اعداد و ارقامی نوشته شده است. در اصل ای این اعداد و ارقام بیانگر اطلاعاتی نظیر جنس، وزن و نقطه‌ی تعادل راکت است که در انتخاب یک راکت ایده آل به شما کمک بسیار زیادی می کند. با توجه به تمام مواردی که گفته شد، برخلاف آن‌چه که بسیاری از افراد فکر می‌کنند، انتخاب راکت تنیس کاری دشوار است

لازم به ذکر است که مهارت شما در ورزش تنیس، رابطه‌ مستقیمی با نوع راکت تنیس انتخابی شما دارد که البته ویژگی‌های دیگری نظیر قد؛ وزن و جثه‌ی شما هم تاثیر بسیاری در انتخاب راکت خواهد داشت. دانستن چند نکته‌ ی ضروری به شما کمک می کند تا انتخاب مناسبی داشته باشید. این موارد عبارتند از:

اندازه‌ی سر راکت

وزن راکت

نقطه‌ی تعادل راکت

عرض راکت

زه راکت (نمره‌ی سیم و نوع بافت)

جنس بدنه‌ی راکت

گریپ راکت

طول راکت

به طور کلی راکت های تنیس بر اساس گریپ و سایز سر می تواندد متفاوت باشند که در ادامه به بررسی بیش تر خواهیم پرداخت.

انواع راکت تنیس بر اساس سطح

برای انتخاب و خرید راکت می بایست سطح مبتدی، نیمه حرفه ای و حرفه ای را در نظر بگیریم.

سطح آماتور: برای سطح آماتور و یا افرادی که به تازگی شروع به یاگیری کرده اند، راکت تنیس وزن سبک و صفحه بزرگی دارند. افراد آماتور تسلط کافی و کنترل مناسبی بر ضربه زدن به توپ ندارند. بنابراین سر و صفحه بزرگ راکت به آن‌ها کمک می کند تا با هر قسمتی از صفحه‌ی راکت به توپ ضربه زده و آمادگی لازم برای ضربه زدن با وسط راکت را کسب کنند.

سطح نیمه حرفه ای: افرادی که برای مدتی به یادگیری و تمرین تنیس پرداخته و تا حدود زیادی در انجام تکنیک‌های تنیس تسلط پیدا کرده‌اند از راکت هایی با وزن مناسب و صفحه بزرگ استفاده می کنند. افراد نیمه‌ حرفه ای نسبت به افراد حرفه ‌ای ضربات قدرتی کمتری به توپ می‌زنند، با این اوصلف برای زدن ضربات قدرتی، نیاز به راکتی با وزنی بیشتر از راکت ‌های انتخابی دسته آماتور دارند.

سطح حرفه ای: افراد حرفه‌ای  و در واقع کسانی که بر روی تکنیک‌ها و توپ کنترل و تسلط بسیار زیادی دارند راکتی سنگین ‌تر با صفحه‌ ای کوچک ‌تر انتخاب می‌کنند. به طورمعمول وزن راکت افراد حرفه‌ای بیش‌تر از  ۳۱۵ گرم است.

ویژگی های مهم در راکت تنیس

وزن راکت 

به دلیل آسیب‌ هایی که ممکن است در هنگام ضربه زدن به توپ به دست وارد شود اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که اشاره کردیم برای آن دسته از افرادی که در ابتدای یادگیری ورزش تنیس هستند انتخاب راکتی که وزن مناسبی داشته باشد اهمیت دارد. در واقع انتخاب راکت بیش از حد سبک باعث ایجاد سندرم آرنج تنیس‌بازان یا آسیب‌ دیدگی در قسمت آرنج می گردد.

به طور کلی وزن یک راکت مناسب برای افراد آماتور بین ۲۵۰ تا ۲۹۰ گرم است. برای بانوان و آقایان نیز می بایست با توجه به قد و وزن و یا جثه شان راکت مناسبی انتخاب شود. مربیان نیز معمولا برای آقایان راکتی با وزن ۲۹۰ گرم (بدون زه) و برای خانم ها بین ۲۵۰ تا ۲۷۰ گرم (بدون زه) را پیشنهاد می‌ کنند. که البته این وزن‌ها با بالا رفتن مهارت و تسلط  بازیکنان تغییر خواهد کرد.

نقطه‌ی تعادل راکت

 نقطه تعادل روی بدنه‌ راکت تنیس ، نقطه ‌ای است که اگر شما راکت را درآن نقطه روی لبه‌ ای صاف قرار بدهید، راکت در حالتی متعادل قرار گیرد. نقطه‌ تعادل راکت تنیس می‌تواند به سمت دسته یا سر راکت تمایل داشته باشد.

وزن راکت و رابطه آن با نقطه تعادل:

  • راکت‌های با وزن کمتر از ۲۸۵ گرم، سبک با سر سنگین و برای بازیکنان آماتور مناسب هستند.
  • راکت‌های با وزن ۲۸۵ تا ۳۲۶ گرم متعادل و برای بازیکنان نیمه‌حرفه‌ای مناسب هستند.
  • راکت‌های با وزن بیشتر از ۳۲۶ گرم راکت‌های سنگین با سر سبک دو برای بازیکنان حرفه ای مناسب هستند.

طول و عرض راکت تنیس

به طور معمول طول راکت استاندارد بین ۶۸.۶ تا ۷۱.۱ سانتی‌متر (۲۷ تا ۲۸ اینچ) است. اما شما می‌توانید راکتی تا ۷۳.۳ سانتی‌متر هم انتخاب کنید. راکت های بلند قدرت بیش تری را در هنگام ضربه به توپ وارد می کنند. برای افراد مبتدی یا متوسط راکتی با سر بزرگ و طول بیشتر گزینه مناسبی و ایده آلی ست.

عرض راکت در واقع همان ضخامت بدنه‌ راکت است. با زیاد و کم شدن ضخامت، استحکام بدنه‌ راکت نیز تغییر پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هر چقدر که عرض راکت تنیس پهن‌ تر باشد، استحکام راکت نیز بیشتر خواهد بود و در نتیجه بازیکن قدرت بیشتری را برای ضربه به توپ وارد می‌کند. راکت هایی که عرض باریک تری دارند انعطاف‌ پذیری بیشتری را به همراه داشته و در نتیجه ضربه زدن به توپ آسان تر می شود؛ اما این ضربه با قدرت کمتری به توپ وارد خواهد شد. برای افراد مبتدی راکت هایی با عرض ۲۳ تا ۲۷ میلی‌متر مناسب می باشد.

راکت تنیس

زه راکت تنیس

زه راکت تنیس به طور معمول در سه شماره‌ی ۱۵، ۱۶ و ۱۷ ساخته می‌شود. سیم شماره‌ ۱۵ ضخیم‌ترین و سیم شماره‌ی ۱۷ نازک‌ ترین سیم است. هر راکتی با توجه به نوع و شماره سیم استفاده شده در آن میزان لرزش خاص خود را دارد که این عدد بر روی بدنه‌ راکت ثبت شده است. سیم‌ های ضخیم‌ تر قدرت بیشتری را به توپ ضربه وارد می کنند. اما در عوض سیم‌های نازک ‌تر لرزش بیشتری را دارند. به این معنی که تنش بیشتری در هنگام ضربه به سیم وارد می‌شود. دراین گونه موارد از لرزه ‌گیر برای راکت استفاده می‌ کنند.

سر راکت تنیس

همانطور که اشاره کردیم اندازه‌ سر راکت تنیس برای وارد کردن ضربات قدرتی مهم است. اگر وزن راکت به سمت سر راکت باشد، راکت قدرتی‌ تر است. زیرا سرهای سنگین و بزرگ از نقاط اثر بیشتری برخوردار هستند. البته درست است که سر بزرگتر ضربات را قدرتی‌ می‌کند اما یادمان باشد بازیکنان حرفه‌ ای به دلیل مسلط بودن روی ضربات، سر کوچک را انتخاب می‌کنند.

جنس راکت تنیس

معمولا برای افراد مبتدی راکت هایی از جنس بدنه آلومینیوم یا گرافیت انتخاب می‌شود تا قدرت و راحتی بیشتری را هنگام ضربه زدن داشته باشند. راکت ‌های آلومینیومی محکم، ارزان قیمت و معمولا سنگین وزن هستند و برای افراد مبتدی و متوسط کاربرد دارند. راکتهای گرافیتی برای افراد حرفه ‌ای و افرادی مناسب است که به‌ طور مستمر و حرفه ‌ای تمرین می‌کنند. این دسته از راکت ‌ها محکم و سبک وزن بوده و قیمت بالاتری دارند. راکت‌ های گرافیتی همچنین هنگام ضربه زدن به توپ، ارتعاش کمتری را نسبت به راکت های آلومینیومی ایجاد می ‌کنند.