راهنمای خرید کلاه شنا
کلاه شنا

همانطور که آگاه هستید، امروزه ورزش های آبی به خصوص شنا و غواصی از پر طرفدارترین رشته های ورزشی به شمار می رود. یکی از مهم ترین موارد جهت بهداشت سر و بهداشت استخرها استفاده از کلاه شنا می باشد. کلاه شنا سبب افزایش سرعت شنا در مسابقات شده و به همین علت اغلب شناگران حرفه ای از آن استفاده می کنند. این کلاه ها توسط برند های معتبری از جمله  زاگز ، آرنا ، اسپیدو ، فاکس ، ، زد ایکس و … در بازارهای جهانی ارائه می شوند.

این مطلب با ارائه یک نگاه کلی از بهترین کلاه های شنا موجود در بازار که با نیاز های شما تناسب داشته باشد، راهنمای بسیار خوبی برای خرید و انتخاب شما بخواهد بود. اما پیش از هر چیز بهتر است دلایل استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل استفاده از کلاه شنا

همانطور که اشاره کردیم مهم ترین دلیل برای استفاده از کلاه های شنا مسائل بهداشتی ست اما لازم است تا جزئیات بیش تری را در این خصوص مطرح کنیم. لازم به ذکر است که کلاه شنا:

از موهای شما در برابر کلر موجود در استخرها محافظت می نماید

هنگام شنا کردن در آب های سرد و در استخر های روباز سر شما را گرم نگه میدارد.

 از ریختن موهای بلند بر روی صورت و چشم ها جلوگیری می کند.

می تواند به تشخیص وجود یک شناگر در آب کمک کند، به خصوص اگر خطر بر خورد با قایق یا افراد دیگر وجود دارد.

تاثیر مثبتی در سرعت شنا به خصوص مسابقات حرفه ای که سرعت از درجه اهمیتی بالایی برخرودار است، خواهد داشت. امروزه بسیاری از شناگران حرفه ای حتی از دو کلاه شنا استفاده می کنند: یکی از کلاه ها برای پوشش موها و دیگری در بالای عینک شنا تا هم کلاه دیگر و هم عینک شنا را به خوبی در جای خود نگه داشته و از قدرت کشش آب بکاهد.

استفاده از کلا شنا در اغلب استخر ها اجباری شده است زیرا ریزش مو می تواند سبب مسدود شدن و گرفتگی فیلترهای آب استخر شود.

انواع کلاه های شنا

کلاه های شنا در مدل ها و جنس های مختلفی طراحی و ساخته می شوند لذا بهتر است مناسب ترین انتخاب را بر اساس استفاده و نیازمان داشته باشیم

کلاه شنای لاتکس

کلاه شنای لاتکس از رایج‌ترین و بهترین جنس‌های موجود در میان انواع کلاه های شنا به شمار می رود. این نوع کلاه‌ها از پلاستیک بسیار بادوام، سبک و انعطاف‌ پذیری ساخته شده که به سبب برخورداری از انعطاف‌ پذیری بسیار خوب، یه راحتی با اندازه سر شما متناسب و چفت شده و موهایتان را کاملا می پوشاننند بنابراین امکان خیس شدن موهایتان با آب کلردار استخر تا حد قابل وصفی کاهش پیدا می کند. به طور معمول حساسیت های پوستی به جنس لاتکس بسیار کم است و لذا به افرادی که پوست حساسی دارند، توصیه می شود تا از این نوع کلاه ها استفاده کنند.

کلاه شنا سیلیکونی

امروزه کلاه شنای سیلیکونی در بین نام دارترین محصولات شنا مشاهده می شوند. این نوع از کلاه ها کاملا مناسب افرادی ست که به نوع لاستیکی حسایت داشته و یا از پوشیدن آن ها اذیت می شوند. قیمت این نوع کلاه ها نسبت به کلاه های لاستیکی بیش تر است.

کلاه های شنای سیلیکونی از موها در برابر آب محافظت کرده و انعطاف بسیارخوبی دارند و به راحتی پوشیده شده و از سر در آورده می شوند. علاوه بر این لغزندگی سطح آن ها بیشتر از کلاه های لاستیکی است.

کلاه شنای لایکرا

جنس این نوع از کلاه های شنا از نوعی نخ یا پارچه اسپندکس است که در اغلب لباس های ورزشی و شنا نیز به کار گرفته می شود. به سر کردن کلاه شنای لایکرا بسیار راحت تر از نوع لاستیکی یا سیلیکونی ست. از آنجایی که جنس آن ها نیز شباهت بسیار زیادی به  لباس های ورزشی دارد، لذا ظاهر ورزشکار نیز زیباتر به نظر می رسد. اما نکته مهم این است که مقاومت و دوام آن ها نیز از لاستیک و سیلیکون بیشتر است.

کلاه شنا نئوپرین

نئوپرین نوعی لاستیک مصنوعی ست که از مقاومت بسیار خوبی در برابر گرما و روغن و نور برخوردار است. کلاه شنای نئوپرین به منظور گرم نگه داشتن سر شما به خصوص در آب های سرد طراحی شده اند. با شنا کردن در آب سرد شما دمای زیادی را از طریق سر از دست می دهید، بنابر این بهتر است از کلاه شنای نئوپرنینی استفاده کنید.

کلاه شنای نئوپرینی در قیاس با سایر جنس ها ضخیم تر است. در اغلب موارد این نوع کلاه به رنگ مشکی تولید می شود، و دارای درز ها و شکاف هایی است، که در داخل کلاه ایجاد شده است.

سایزبندی کلاه های شنا

کلاه های شنایی که برای کودکان طراحی و تولید می گردند در مقایسه با سایر کلاه ها سایز و ابعاد کوچکتری دارند.

کلاه شناهایی که سایز متوسطی دارند برای بزرگسالان با موهای کوتاه گزینه بسیار مناسبی می باشند. این محصولات انعطلف پذیر بوده و با هر اندازه های سر هر فردی تطابق پیدا کنند.

کلاه های شنایی که برای افراد مو بلند طراحی شده است معمولا یک یا دو اینچ طول بیشتری دارند و مو ها به آسانی داخل کلاه قرار می گیرند. اما در بعضی اوقات به علت اینکه موی فرد بیش از حد بلند است، کلاه لیز خورده و از سر در می آید.

کلاه های شنای به اصطلاح حبابی همانند کلاه ایمنی هستند و در سطح آن ها شکل هایی مانند حباب طراحی گردیده است. اگر موهای بلندی دارید این کلاه پوشش مناسبی را برای سر شما ایجا خواهد کرد.