نکات مهم در هنگام کوهنوردی و کمپینگ

فرقی نمی کند که شما خودتان به تنهایی اقدام به کوهپیمایی کنید و یا اینکه  در یک گروه و با دوستان و یا اگر با تورهای طبیعت گردی و گردشگری به چنین برنامه هایی بروید؛ کوهنوردی می تواند تجربه ای سرشار از لذت باشد که حتی بارها و بارها شوق تکرارش شما را به سمت خود بکشاند. و اما نکات مهمی که در هنگام کوهنوردی باید بدان توجه کنید.

 

برنامه ریزی و آماده سازی برای کوهنوردی

چنانچه برای برنامه ریزی و آماده سازی به درستی وقت بگذارید قطعا شانس بیش تری برای صعودی موفق و لذت بخش خواهید داشت. برای شناخت مسیرهای پاکوب و رایج وقت بگذارید، می توانید از دوستانتان و کسانی که تجربه زیادی در کوهنوردی دارند کمک بگیرید و یا در اینترنت (با استفاده از منابع مختلف) جستجو کنید. صرف نظر از اینکه صعودی یک روزه در نزدیکی محل زندگیتان دارید و یا در برنامه ای یک ماهه شرکت می کنید، بسته لوازم کاربردی کاملی به همراه ببرید. همیشه پیش از شروع کوهنوردی وسایلتان را چک کنید

 

لوازم کوهنوردی و کمپینگ

مهم ترین نکته ای که قبل از کوهنوردی و برنامه سفر باید در نظر بگیریم تهیه کردن و به همراه داشتن لوازم کوهنوردی مناسب است. برای کوهنوردی به لوازم مخصوص این کار احتیاج دارید بنابراین بهتر است با کسانی که تجربه بسیار زیادی در کوهنوردی دارند برای تهیه لوازم کوهنوردی اقدام نمایید. چه بسا بهتر است که یک همراه با تجربه برای خود بیابید و تجریه کوهنوردی تان را با او رقم بزنید و کار خود را از مسیر های ساده شروع کنید. ناگفته نماند که کوهنوردی خطرناک است بنابراین تا زمانی که تجربه های لازم را دراین زمینه کسب نکردید مسیرهای سخت را فراموش نکنید.

 

ست کیسه خواب و زیرانداز

یک از ابزار مهمی که در هنگام سفر و کوهنوردی باید به همراه داشته باشیم کیسه خواب کوهنوردی و زیرانداز سفری ست. مناسب ترین کیسه خواب ها را برای سفر و کوهنوردی انتخاب کنید که در هنگام تابستان بتوانید زیپشان را باز و در هنگام زمستان گرمتان کند. از آن جایی که در هنگام سفر وسایل دیگری را علاوه بر کیسه خواب به همراه داریم لذا نباید حجم و وزن زیادی داشته باشد.یک کیسه خواب خوب  برای خوابیدن در دمای منفی ۱۱ درجه سانتی‌گراد هم مناسب است. برای نشستن نیز به یک زیرانداز مناسب احتیاج داریم. بهترین زیرانداز ها علاوه برداشتن جس خوب و وزن مناسب باید به گونه ای باشند که به خوبی با کیسه خواب باندل شده و به صورت ست کیسه خواب و زیرانداز به آسانی قابل حمل باشند.

 

 

نکات مهم در هنگام کوهنوردی و کمپینگ

کفش کوهنوردی

کوهنوردی یکی از پر طرفدارترین و لذت بخش ترین اشکال طبیعت گردی ست . به عبارتی کوهنوردی و کمپینگ  ، ورزشی چالش برانگیز و پر زحمت است که لذتی وصف ناشدنی از تماشای افق های باز به شما داده  در عین حال نیز به حفظ و بهبود سلامت فیزیکی و روحی شما به بهترین شکل کمک می کند.

 

کوله پشتی کوهنوردی

از آنجایی که کوله پشتی ها مهم ترین وسیله برای حمل و نگهداری و حفظ لوازم سفرمان به شمار می روند لذا وسواس مادر هنگام خرید ما را به سمت حرفه ای ترین کوله پشتی ها می کشاند. کوله ‌پشتی‌ های مناسب معمولا بندی برای بستن روی سینه دارند که به حفظ تعادل ما کمک می‌کنند. هرچقدر که کوله پشتی وزن کمتری داشته‌ باشد، برای کوهنوردی و سفر مناسب تر است. کوله‌ های کوه، زیپ و جیب کمتری هم دارند. برای سفر یک روزه به کوله ۲۵ تا ۴۰ لیتری و برای سفر دو روزه به کوله ۴۰ تا ۶۰ لیتری نیاز داریم.

 

برای کمپینگ چه لباس‌هایی برداریم؟

یادمان باشد که لباس هایمان را باید با توجه به فصل انخاب کرده و در داخل کوله قرار دهیم. همیشه احتمال خیس یا خراب شدن لباس‌ها را در هنگام سفر و کمپینگ در نظر بگیریم. پس دو شلوار، دو تیشرت، دو مانتو، یک کلاه آفتابی یا پشمی (بسته به فصل) و دو لباس زیر را به تجهیزات کمپینگ اضافه می‌کنیم.

 

غذا و خوراکی ها

وقتی به لوازم و تجهیزات سفر فکر میکنیم نباید خوراکی ها را فراموش کنیم. اگر چه در دل بیابان و جنگل سفر می کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در طول مسیر با یک رستوران یا کافی شاپ رو به رو میشیم بنابراین مواد غذایی را با توجه به شرایط ماندگاری در هنگام سفر و اندازه نیاز خود تهیه کنیم.

 

خودتان را برای چالش ها آماده کنید

اگر چه با شوق و علاقه بسیار به دل کوهستان یا بیابان و جنگل زده اید اما باید بدانید که کارآسانی در پیش رو ندارید. سلفی گرفتن بر روی قله ای با شکوه نتیجه ساعت پیادهروی طاقت فرسا و پیمودن سر بالایی ها به همراه کلی وسایل و تجهیزات و کوله ای سنگین است.

 

نکات مهم در هنگام کوهنوردی و کمپینگ